24.04.2024

Jure Japelj

Leta 2016 so astronomi odkrili Kamo'oalewa, 40 metrov širok in 100 metrov dolg asteroid, ki navidezno spremlja Zemljo. Orbita asteroida okoli Sonca je zelo podobna Zemljini, zato ves čas ostaja na podobnem mestu glede na Zemljo. Ker je orbita malenkost drugačna, je asteroid včasih nekoliko pred Zemljo, drugič ji sledi. Takšne asteroide imenujemo kvazisateliti.

Že pri odkritju so astronomi sumili, da je Kamo'oalewa nastal pri trku večjega asteroida z Luno. Nadalje so predvidevali, da je do trka moralo priti relativno nedavno, saj bi drugače asteroid že odletel stran, kajti njegova orbita ni stabilna. Res so leta 2021 podrobna opazovanja pokazala, da ima Kamo'oalewa podobno sestavo kot kamenje z Lune.

V nedavno objavljeni študiji so šli astronomi še korak dlje. Zanimalo jih je, kateri trk z Luno je v vesolje izstrelil asteroid Kamo'oalewa. Najprej so na Luni poiskali relativno mlade kraterje. Krater tudi ne sme biti prevelik, saj je v tem primeru manj verjetno, da bi skala velikosti kvazisatelita preživela trk.

Nato so astronomi simulirali trk z modelom. Ugotovili so, da bi trk asteroid velikosti Kamo'oalewe zares lahko izstrelil v današnjo orbito. Orbita ne more stabilna več kot okoli 10 milijonov let, zato se je trk moral zgoditi v tem obdobju. Za dobrega kandidata, ki ustreza vsem kriterijem, se je izkazal krater Giordano Bruno, ki naj bi nastal pred okoli 4 milijoni let.

Krater Giordano Bruno ima premer okoli 22 kilometrov. Model trka je pokazal, da je krater nastal pri trku Lune z astroidom velikosti okoli 1.6 kilometra.

Večina asteroidov, ki se Zemlji na svoji poti okoli Sonca močno približajo, izvira iz asteroidnega pasa med Marsom in Jupitrom. Obstoj Kamo'oalewa namiguje, da bi bilo med njimi kar nekaj lahko takih, ki izvirajo iz Lune.

O Kamo'oalewu pa znanstveniki še niso rekli zadnje besede. Leta 2025 naj bi do njega potovala kitajska sonda Tiawen-2 in se na Zemljo vrnila z vzorcem kamnin. Misija je še posebej zahtevna, saj se asteroid zavrti kar 28-krat na minuto.

Naslovna slika: Krater Giordano Bruno na Luni. Avtorstvo: Nature Astronomy